سفارش تبلیغ
صبا ویژن


تاریخ : جمعه 96/4/2 | 5:41 عصر | نویسنده : م.شمس

 

آب شرب

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: با احداث و راه اندازی تصفیه خانه جامع شماره 2 در سال جاری آب تمامی مناطق قم شیرین و مطلوب می‌شود.

به گزارش مشرق، علی جان صادق‌پور ظهر چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران که به مناسبت هفته صرفه جویی در آب برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت موجود تأسیسات آبرسانی و اقدامات انجام شده در شرکت آب و فاضلاب قم اظهار داشت: در سال 95 حدود 40 کیلومتر شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب در قم احداث شد و در سال جاری حدود 60 کیلومتر اضافه خواهد شد.

وی افزود: تعداد انشعابات فاضلاب تا پایان سال گذشته 78 هزار فقره بود که 7 هزار و 87 فقره آن در سال 95 واگذار شده و دو ماهه اول امسال 400 فقره انشعاب اضافه شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه منابع اصلی تأمین آب در قم تعداد 76 حلقه چاه در منطقه علی آباد و چاه‌های داخل شهر و نیز شرساخه‌های دز و سد 15 خرداد است، ادامه داد: میزان آب تولیدی ما در سال 95 حدود 110 میلیون متر مکعب بود که از این تعداد 88 میلیون و 700 مترمکعب به فروش رسیده که نشانگر هدررفت 19.45 درصدی است.

وی ابراز داشت: باتوجه به وجود سه تصفیه خانه فاضلاب که البته دو واحد آن فعال است، در سال 95 حدود 21 میلیون مترمکعب فاضلاب جمع‌آوری و تصفیه شده است.

صادق‌پور با تأکید بر صرفه جویی مردم قم در مصرف آب، تصریح کرد: مصرف سرانه تولید آب در قم 244 لیتر است و سرانه آب مصرفی 151 لیتر در روز است که مابقی در صنعت مصرف می‌شود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه تمامی جمعیت شهری قم تحت پوشش آب شرب هستند و همچنین حدود 35 درصد جمعیت شهری قم تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به مهمترین پروژه‌هایی در حال اجرا بیان کرد:‌ احداث تصفیه خانه فاضلاب (پکیج) در منطقه پردیسان، اجرای اصلاح شبکه آب، اصلاح فشار زون بندی شبکه در شهرهای قم، اجرای تأسیسات جمع‌آوری فاضلاب شهر قم، اجرای شبکه فرعی فاضلاب تا درب منازل و اجرای تأسیسات فاضلاب شهرک قدس از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا می‌باشد.

احداث نیروگاه کوچک برق آبی

وی اظهار کرد: احداث نیروگاه کوچک برق آبی با روش B.O.O بیع متقابل بر روی خط انتقال آب قم با اعتبار بخش خصوصی 170 میلیارد ریال با پیشرفت 95 درصد، توسعه شبکه جمع آوری فاضلاب با اعتبارات بانک توسعه اسلامی 41 کیلومتر و 6600 فقره انشعاب اصلی و نصب شیرآلات کم مصرف که 447 فقره اقدام شده از جمله پروژه‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی است.

صادق‌پور ابراز داشت: در زمینه نگهداری از تأسیسات و راهبری آن با استفاده از سامانه تله متری و با داشتن چندین اکیپ مجهز و پیمانکاران تخصصی اقدامات گسترده‌ای انجام می‌دهیم که زمینه تأمین آب سالم و بهداشتی و دائمی در محل مصرف برای مردم باشد که به طور نمونه در سال گذشته 15 هزار و 500 مورد حادثه در انشعابات و شبکه‌های آب و 2300 حادثه در انشعابات و شبکه فاضلاب شناسایی و رفع شد.

وی در این باره ادامه داد: طی دو ماهه اول سال 96 حدود 2400 فقره حادثه در تأسیسات آب و فاضلاب شناسایی و رفع شد که البته مدیریت فشار با استفاده از رینگ در حال تکمیل و سامانه تله متری اثرات بسیار خوبی در کاهش حوادث داشته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: کنترل هوشمند فشار شبکه در نقاط کلیدی حدود 2200 کیلومتر، نظارت لحظه‌ای و مستمر بر وضعیت بهره برداری و جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل نرم افزاری اطلاعات از جمله اقداماتی است که در سامانه تله متری انجام می‌دهیم.

مهم‌ترین پروژه‌های آب و فاضلاب قم در سال جاری

وی ابراز کرد: مهم‌ترین برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب استان قم در سال 96 توسعه و اصلاح شبکه و خطوط اصلی و فرعی شبکه‌های آب به طول 62 کیلومتر، توسعه و اصلاح شبکه‌های فاضلاب به طول 66 کیلومتر و واگذاری 15 هزار و 500 فقره انشعاب آب و فاضلاب است.

صادق‌پور اظهار داشت: از جمله مهم‌ترین اهداف برنامه ششم تأمین و انتقال آب در پایان برنامه به میزان 470 لیتر بر ثانیه، احداث و توسعه شبکه آب شهری به میزان 210 کیلومتر، توسعه مخازن ذخیره آب شهری به میزان 113 هزار متر مکعب، تعداد انشعاب واگذار شده آب شهری به میزان 37 هزار فقره و رساندن جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری به 44.8 درصد می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با احداث و راه اندازی تصفیه خانه شماره 2 در سال جاری آب تمامی مناطق قم شیرین می‌شود.

وی در این رابطه ادامه داد: البته آب منطقه 6 قم که از چاه‌های علی آباد تأمین می‌شود کیفیت پایینی دارد و برای شیرین شدن آب آن باید به شبکه اصلی انتقال آب وصل شود.

 




  • بلاگ اسکای | ایران موزه | پاپو مارکت