سفارش تبلیغ
صبا ویژن


تاریخ : یکشنبه 95/3/16 | 11:59 عصر | نویسنده : م.شمس

 

ادعای حاکم اماراتی: علی عبدالله صالح ایرانی الاصل است!

یکی از حاکمان امارات، علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن را که متحد انصار است، "ایرانی الاصل" خواند ! به گزارش مشرق، علی عبدالله صالح که تا پیش از پیروزی انقلاب یمن، به سبب همراهی با سیاست های کشورهای عرب حاشی? خلیج فارس، از حمایت بی چون و چرای آنان برخوردار بود، اکنون که علیه طمع ورزی ها و جنایت های اعراب در یمن موضع گرفته است، او را "ایرانی الاصل" خواندند.

بر پایه این گزارش، "سلطان بن محمد القاسمی" حاکم شارجه از امیرنشین های امارات متحد? عربی، علی عبدالله صالح را "ایرانی الاصل" قلمداد کرد.

این در حالی است که علی عبدالله صالح از قبیله سنحان است که صدها سال است در یمن و جنوب عربستان زندگی می کنند.

به نوشت? وبگاه المرصد، سلطان القاسمی، در گفت وگو با تلویزیون الشارجه گفت: گروهی از زندانی های ایرانی، با قبیله الکنده همراه شدند و توانستند به حکومت برسند، آنگاه این زندانی های ایرانی و قبیله الکنده، در یمن ماندند و تاکنون هنوز در یمن هستند!

حاکم الشارجه در ادام? "آسمان ریسمان بافی های" خود گفت: فارس ها، این ها را "فرزندان" می خواندند و این به آن معنی است که این ها، فرزندانِ فارس ها بودند. قبیل? کنده نیز وارد منطقه سنحان شد. قبیل? سنحان، از فارس ها حمایت می کرد تا کسی متعرضِ آن ها نشود. این بده بستان، مربوط به پیش از ظهور اسلام بود و اکنون، با توجه به این که علی عبدالله صالح از قبیل? سنحان است، تاریخ تکرار شده است!

تلاش سلطان القاسمی برای زیر سئوال بردن اصل و نسب علی عبدالله صالح در حالی صورت می گیرد که خودِ او، از قبیل? القواسم است. این قبیله، پیش از سال 1718 میلادی، از سرزمین نجد به امارات رفتند. دور? حضور آن ها در امارات، کمی پیش از دور? ظهور دزدان دریایی خلیج فارس بود که کشتی های حاکم بصره را چپاول می کردند. آن گاه ایرانی ها و پرتغالی ها و انگلیسی ها به مبارزه با این دزدان دریایی همت گماردند. دزدی دریایی این قبایل، در قرن هجدهم با حمایت وهابی ها و آل سعود صورت می گرفت به طوری که در دور? عبدالعزیز بن محمد بن سعود از حکام آل سعود، روابط آل سعود با خاندان القواسم استحکام بیشتری یافت و به پشتیبانی از جنگ این قبیله با دولت البوسعیدیه در عمان پرداخت، آن گاه هم آل سعود و هم القواسم هر دو به هم پیمانانِ بریتانیا تبدیل شدند.

امارات که در تجاوز عربستان سعودی به یمن، با آل سعود همراه شد، تاوان سنگینی پرداخت و ده ها تن از سربازان این کشور کشته و صدها تن در ماه سپتامبر گذشته زخمی شدند.

اما کار به همین جا ختم نشد، زیرا چندی بعد، انتشار عکسی از احمد بن سعود القاسمی پسر حاکم رأس الخیمه (از امیرنشین های امارات) ثابت کرد که این امیرزاده، در حمل? یمنی ها به پادگان صافر، دو پای خود را از دست داده و اکنون ویلچرنشین شده است.

 




تاریخ : یکشنبه 95/3/16 | 11:39 عصر | نویسنده : م.شمس

روزانه خرما مصرف‌ کنید هر زمانی که هوس شیرینی کردید یا اگر عادت به مصرف تنقلات دارید، خرما را انتخاب کنید زیرا این خوراکی از شیرینی های دیگر سالم تر و مغذی تر است.

به گزارش شمال نیوز: خرما حاوی منیزیم ، مس، منگنز، پتاسیم، فسفر، آهن، سولفور، کلسیم و روغن طبیعی است. مصرف شیره خرما برای تسریع دوره نقاهت به بیمار توصیه می شود؛ اما همانند بقیه مواد غذایی باید تعادل مصرف را حفظ کرد تا ضرری به بدن نرسد.

به نوشته سایت PREVENTION، جدا از بسیاری از مزایای دیگر خرما ، این میوه همچنین مانع از بروز سرطان معده نیز می شود. باز کردن روزه با خرما مانع خوردن بیش از حد می شود؛ اما خاصیت های دیگر آن:

*قلب سالم: خرما از سلامت قلب محافظت می کند. شب آن را خیس و صبح ناشتا مصرف کنید.

*سطح انرژی: برای به دست آوردن انرژی و افزایش میل جنسی خرما، شیر و عسل را با هم مخلوط و مصرف کنید.

*کلسترول: این میوه می تواند کلسترول مضر را به حداقل برساند و رگ ها را سالم نگه دارد.

*مدیریت وزن: از آن جا که خرما احساس سیری ایجاد می کند، کسانی که می خواهند وزن کم کنند می توانند آن را به عنوان اسنک مصرف کنند. از آن جا که کالری زیادی دارد باید در مصرف آن احتیاط کرد مگر این که قصد اضافه وزن داشته باشید .

*ازاسهال جلوگیری می کند: پتاسیم موجود در خرما از اسهال جلوگیری می کند و با معده سازگاری دارد.

*دریافت آهن: خرما منبع عالی آهن است و آهن برای گلبول های قرمز مفید است. زنانی که کم خونی دارند حتما خرما بخورند.

* کاهش دهنده فشار خون: بیماری فشار خون را می توان با مصرف خرما تحت کنترل قرار داد. کافی است در طول روز 3- 4 عدد خرما مصرف کنید./مشرق

 




تاریخ : یکشنبه 95/3/16 | 11:35 عصر | نویسنده : م.شمس

  پوست گوجه کبابی سرطان زاست برخی تحقیقات نشان داده که سوختن پوست گوجه فرنگی می تواند سرطان زا باشد اما این امر ثابت نشده است.

به گزارش شمال نیوز: برخی تحقیقات نشان داده که سوختن پوست گوجه فرنگی می تواند سرطان زا باشد اما این امر ثابت نشده است.

  شهاب اولیایی متخصص علوم تغذیه درباره پوست گوجه فرنگی و مضرات آن گفت: هر ماده غذایی مانند گوجه فرنگی، برنج و نان که با حرارت مستقیم سوخته شود برای بدن مضر است.

اولیایی افزود: برخی تحقیقات نشان داده که سوختن پوست گوجه فرنگی می تواند سرطان زا باشد اما این امر ثابت نشده است.

این متخصص علوم تغذیه گفت: پوست گوجه فرنگی با حرارت مستقیم آکسی‌لامید تولید کرده که این ماده موجب به وجود آمدن سرطان دستگاه گوارش(معده، روده ، کبد، کلیه) می‌شود.

وی با بیان اینکه کربوهیدراتها یا پروتئین ها باعث بوجود آمدن برخی سرطان‌ها می‌شوند، گفت: بهتر است که مواد غذایی را پیش از سوختن مصرف کنید.

این متخصص تغذیه گفت: مصرف مداوم پوست گوجه فرنگی سوخته می تواند در طولانی مدت سرطان زا باشد.

 




تاریخ : یکشنبه 95/3/16 | 11:34 عصر | نویسنده : م.شمس

نظر رهبری درباره نحوه نیّت برای روزه‌داری پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سوالی درباره نحوه نیّت برای روزه‌داری را منتشر کرد.

به گزارش شمال نیوز: پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به سوالی درباره نحوه نیّت برای روزه‌داری را منتشر کرد.

متن سوال مطرح شده و پاسخ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شرح زیر است:

سؤال: در ماه رمضان باید برای هر روز نیّت کرد، یا اینکه یک نیّت در اول ماه کافی است؟

جواب: اگر شب اول ماه رمضان نیّت کند که یک ماه را روزه بگیرد، کافی است؛ ولی بهتر (احتیاط مستحب) است در هر شب ماه رمضان، برای روزه فردای آن نیز، نیّت کند./صراط

 




تاریخ : یکشنبه 95/3/16 | 11:34 عصر | نویسنده : م.شمس

محمد علی کلی در وصیت خود چه نوشت؟ قهرمان مسلمان بوکس جهان وصیتی را پیش از درگذشتش کرد.

به گزارش شمال نیوز:محمدعلی کلی قهرمان و اسطوره مسلمان بوکس جهان که تنها در زمینه ورزش قهرمان نبود و مهم‌تر از آن در زمینه انسانیت و مبارزه با ظلم زبان‌زد عام خاص بود، روز گذشته دارفانی را وداع گفت.

 امروز رحمان کلی بردار محمدعلی از آخرین وصیت او پرده برداشت و در مصاحبه با روزنامه سان انگلیس گفت: محمدعلی خواست که  در کنار پدرمان در زادگاه‌اش دفن شود.

وی افزود: محمدعلی وصیت کرد تا بر روی قبرش جمله مشهور مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‎های آفریقایی‎تبار را بنویسند. این جمله عبارتند از: تلاش کردم تا یک چیز را دوست داشته باشم و تمام سعی‌ام را کردم تا انسانیت را دوست داشته باشم. در این راستا به انسانیت خدمت کردم و گرسنه‌ها را غذا دادم و برهنگان را لباس پوشاندم.

مراسم تدفین محمد علی روز جمعه (دهم ژوئن) در شهر زادگاهش  لویی‌ویل در ایالت کنتاکی برگزار خواهد شد./تابناک

 




تاریخ : یکشنبه 95/3/16 | 11:32 عصر | نویسنده : م.شمس

5 راه برای درمان اضطراب همان اثرات آرام بخش بابونه است که آن را تبدیل به یک ماده مهم در کرم های موضعی می کند که خارش را تسکین می دهد و می تواند به شما کمک کند که آرام تر باشید. بابونه در بسیاری از اشکال مختلف وجود دارد. اما اغلب در چای مصرف می شود. بابونه به همان بخش از مغز واکنش نشان می دهد که یک دیازپام تاثیر می‌گذارد.

پول، کار، بچه ها، زندگی عشقی، خانواده، مدرسه، و خیلی چیزهای دیگر در جهان وجود دارد که باعث اضطراب شما می شود. از همه بدتر، ممکن است آن ها چیزهای کوچکی باشند که شما نمی توانید در آن لحظه آن ها را اداره کنید. شما می ترسید و کنترل شما تحت تاثیر قرار می گیرد. حملات اضطراب واقعی و واقعا ترسناک هستند. در اینجا پنج روش طبیعی برای درمان اضطراب را می آوریم.

1. از مکمل های والرین استفاده کنید

والرین کاهنده اضطراب هستند و به خواب طبیعی کمک می کند. قسمت بد در مورد والرین بوی بد آن است. بوی والرین مانع از استفاده ی آن به عنوان چای می شود (مگر اینکه که با مواد دیگر به شدت پوشانده شود). اکثر افراد والرین را به شکل کپسول مصرف می کنند.

2. چای بابونه بنوشید

همان اثرات آرام بخش بابونه است که آن را تبدیل به یک ماده مهم در کرم های موضعی می کند که خارش را تسکین می دهد و می تواند به شما کمک کند که آرام تر باشید. بابونه در بسیاری از اشکال مختلف وجود دارد. اما اغلب در چای مصرف می شود. بابونه به همان بخش از مغز واکنش نشان می دهد که یک دیازپام تاثیر می‌گذارد.

3. بیشتر ورزش کنید

با کمی کمتر از نیم ساعت ورزش در روز بدن خود را در برابر اضطراب مقاوم کنید. تمرینات قدرتی، شنا، دویدن، حتی راه رفتن سریع، این که چه نوع ورزشی انجام می دهید مهم نیست، تا زمانی که شما فعال هستید مبارزه با اضطراب نیز وجود دارد.

4. عطر سنبل بزنید

سنبل علاوه بر زیبایی، بوی فوق العاده ای دارد که در واقع یک مستی آور خفیف و امن است. به همین دلیل برای کمک به افرادی که در موقعیت های استرس‌زا هستند کمک کننده است و احساس آرامش بیشتری می آورد. زمانی که احساس اضطراب و یا خستگی می کنید اتاق خود را با عطر و بوی سنبل پر کنید و نفس عمیق بکشید.

5. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

رژیم غذایی نقش موثری در تنظیم بدن شما دارد. در برخی از موارد، اضطراب ممکن است به دلیل به اندازه کافی غذا نخوردن، یا غذا خوردن نامناسب باشد. اگر قند خون شما کم باشد، ممکن است شما شروع به احساس اضطراب بیشتری کنید.برای مبارزه با اضطراب از خورن صبحانه اجتناب نکنید. تخم مرغ به عنوان یک صبحانه حاوی مقدار زیادی از پروتئین و کولین است که میزان پایین کولین با اضطراب در بیماران همراه است. شما همچنین باید مطمئن شوید که به یک رژیم غذایی پر از امگا 3 برای توانایی های قلب و حفاظت از مغز داشته باشید.

منبع: مجله سلامت

 




تاریخ : یکشنبه 95/3/16 | 11:29 عصر | نویسنده : م.شمس

چرا آیات گلپایگانی و آذری قمی انتخاب نشدند؟محرمانه‌های انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر‌/وقتی خاطره‌گویی هاشمی فضای خبرگان را آرام کرد «14 خرداد» سال 68 و «اصل صد و هفتم» قانون اساسی، در برهه‌ای از تاریخ سیاسی کشورمان، چنان به یکدیگر گره خورده‌اند که با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم ناگفته‌هایی از آن روز و آن اصل باقی است.

شمال نیوز: روزی که مجلس خبرگان رهبری که آغازین سالهای حیاتش را می‌گذراند باید جانشینی برای امام خمینی رحمه الله علیه، انتخاب می کرد. آزمونی بس سنگین و دشوار در اولین دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی.

 

جلسه مجلس خبرگان رهبری که بلافاصله بعد از فوت بنیانگذار کبیر انقلاب برگزار شد به مثابه اکثر جلسات مجلس خبرگان در همه سالهای بعد از آن روز محرمانه بود و پر از ناگفته‌ها.

 

ناگفته‌ها و محرمانه‌هایی، که تنها می‌توان آنها را از میان مرور خاطرات نمایندگان دوره اول مجلس خبرگان جستجو کرد، ناگفته‌هایی از جنس موافقت‌ها و مخالفت‌ها با شورایی شدن رهبری یا معرفی مرحوم قمی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای یا آیت‌الله گلپایگانی از سوی جامعه مدرسین به عنوان گزینه‌های دیگر رهبری فردی.

 

غروبی سخت رسید!

غروب سیزدهمین روز خرداد، نقطه شروعی برای آزمون سنگین خبرگان بود، روزی که با اعلام خبر رحلت امام خمینی از سوی حاج احمدآقا به چند نفر از اعضای مجلس خبرگان که برای عیادت به دیدار امام آمده بودند، بار سنگین انتخاب جانشینی بر دوش نمایندگان مجلس خبرگان نهاده شد تا هر یک از اعضا با هر کلام و انتخاب خود، نقشی ماندگار برای آینده و امنیت کشور رقم بزنند.

 

آیت‌الله محمد مومن که در مجلس اول خبرگان سمت منشی هیئت رئیسه را به عهده داشته، در مورد لحظه ارتحال امام و تماس با اعضای خبرگان این گونه روایت می‌کند:«از من که منشی اعضای هیات رئیسه خبرگان بودم، خواستند تا با استفاده از تلفن دفتر حضرت امام با کلیه اعضای خبرگان در سراسر کشور تماس گرفته و آنها را به یک جلسه فوق‌العاده در مجلس شورای اسلامی برای ساعت هشت صبح فردا، دعوت کنم و در عین حال قرار نبود خبری درباره حال حضرت امام داده شود. این تماس‌ها با توجه به این که تلفن تمامی اعضا را داشتیم تا دقایقی پس از اذان مغرب به طول انجامید و ما پس از ادای نماز، غمگین و ناراحت در بیت امام(ره) نشسته بودیم که حاج احمدآقا (ره)‌ خبر فوت امام را دادند.»(1)

 

اولین مجلس خبرگان در آستانه انتخابی بزرگ

 

7 صبح روز 14 خرداد سال 68، رادیو با اعلام خبر رحلت امام خمینی، مردم را در بهت از دست دادن رهبرشان فرو برد، بهتی که در میان تمامی اعضای خبرگان که از سراسر کشور خود را برای شرکت در جلسه اضطراری به تهران رسانده بودند، موج می‌زد.

 

آیت‌الله سیدجعفر کریمی از اعضای دوره اول مجلس خبرگان رهبری در تشریح این لحظات می‌گوید:«پس از تلاوت قرآن و قرائت حمد و سوره برای روح ملکوتی امام، دو پاکت سر به مهر که هر یک حاوی نسخه‌ای از وصیت نامه‌ الهی -سیاسی امام بودند و یکی به آستان قدس رضوی و دیگری در مجلس شورای اسلامی به امانت سپرده شده بودند، باز شدند. قرار بود وصیتنامه را مرحوم آسیداحمد آقا بخوانند که از شدت تأثر نتوانستند و قرائت وصیت نامه به عهده آیت الله خامنه ای گذاشته شد.»(2)

 

خبرگان در گیر و دار تصمیم برای شورای رهبری یا رهبری فرد؟

 

پس از آنکه وصیت نامه امام از طرف رئیس جمهوری وقت، آیت الله خامنه ای قرائت شد، بعد از وقفه ای کوتاه برای نماز، نوبت به همان انتخاب مهم رسید؛« شورای رهبری یا رهبری فردی؟»

 

سوالی که تمام ثانیه های جلسه عصر را احاطه کرده بود، برخی دلایلی همچون نیاز به تصمیم گیری جمعی برای امور مملکت را به عنوان لزوم تأیید شورای رهبری نام می‌بردند و برخی هم از بیم اختلاف در شورای رهبری سخن می‌گفتند.

 

هاشمی رفسنجانی که در آن برهه نائب رئیس اول آیت الله مشکینی در مجلس خبرگان بود، در کتاب خاطراتش به نام «بازسازی و سازندگی» در تشریح این بخش از مذاکرات مجلس خبرگان که به صورت جلسه غیرعلنی برگزار شد و هنوز هم مسائل مطرح شده در این جلسه به صورت محرمانه باقی مانده است، می نویسد: «صحبت‌های زیادی شد. بعضی‌ها طرفدار رهبری شورایی و بعضی خواهان رهبری فردی بودند. بعضی آیت‌الله خامنه‌ای و بعضی‌ها آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی را مطرح کردند و برای شورا هم اسم‌هایی برده شد.»

 

چه کسانی در لیست‌های شورای رهبری بودند؟

 

پیش از تغییر اصل و صد هفتم قانون اساسی که به انتخاب رهبری می‌پرداخت، این موضوع مطرح بود که اگر در میان افراد واجد شرایط رهبری به شرح مذکور در قانون اساسی، فردی واجد همه شرایط بود، همان شخص برای رهبری انتخاب شود، وگرنه از میان واجدین نسبی شرایط عمومی، سه نفر که نسبت به دیگران امتیازات بیشتر دارند به عنوان شورای رهبری انتخاب شوند.

 

این نکته موجب شد تا در ابتدای بررسی جانشین رهبری و پیش از تعیین گزینه شورای رهبری یا رهبری فردی، برخی به بیان لیست‌هایی برای شورای رهبری به شرح زیر بپردازند.

 

ترکیب اول:آیت الله خامنه ای،آیت الله مشکینی و آیت الله موسوی اردبیلی

 

ترکیب دوم:آیت الله خامنه ای،آیت الله مشکینی،آیت الله موسوی اردبیلی، هاشمی رفسنجانی و سید احمد خمینی

 

ترکیب سوم:آیت الله خامنه ای، آیت الله مشکینی،آیت الله موسوی اردبیلی،آیت الله فاضل لنکرانی،آیت الله عبدالله جوادی آملی.

 

البته آیت الله هاشمی نیز در خاطرات خود در این رابطه نوشته است: «قبلا در مشورت‌های سران قوا و جمعی دیگر از بزرگان به این نتیجه رسیده بودیم که شورایی مرکب از آیات خامنه‌ای، موسوی اردبیلی و مشکینی رهبری را به عهده بگیرند.»

 

سرانجام به دلیل مخالفت اکثریت خبرگان با شورای رهبری، هیچ یک از لیست های ذکر شده، رنگ واقعیت نگرفتند.

 

موافقان و مخالفان شورایی شدن رهبری

 

در جلسه عصر و به منظور انتخاب جانشین رهبری، اولویت با تعیین یکی از دو مدل رهبری بود؛ شورای رهبری یا رهبری فرد.

 

در این میان بنابر گفته حائری شیرازی، آیت الله خامنه ای جز دسته موافقان شورای رهبری بودند(3)، نکته‌ای که هاشمی رفسنجانی نیز بر آن مهر تأیید زده است: «اولین بحث ما این بود که شورا باشد یا فرد. ما که جزو هیات‌رئیسه خبرگان بودیم و باید برنامه‌ها را تنظیم می‌کردیم، نظر ما این بود که شورایی باشد و شورای سه‌نفره را در نظر گرفتیم که آیت‌الله‌ خامنه‌ای،‌ آیت‌الله‌ مشکینی‌ و‌ آیت‌الله‌ موسوی ‌اردبیلی بودند. نظر جامعه مدرسین روی آیت‌الله گلپایگانی بود و فرد را پیشنهاد دادند. یک بحث جدی داشتیم و وقت زیادی از جلسه را گرفته بود که فرد یا شورا باشد. این در اختیار ما بود و باید انتخاب می‌کردیم. فرد 45 رای و شورا 35 رای آورد. نظر آیت‌الله‌ خامنه‌ای روی شورا بود و سخنرانی خوبی هم کردند و توضیح دادند که شورا لازم است، اما وقتی که رای گرفتیم، این‌گونه شد. اگر روزی قرار باشد که دوباره رهبری را انتخاب کنیم، بحث می‌کنیم که فرد یا شورا باشد. در اینجا مشکلی نداریم. من طرفدار شورا بودم و همان نظرم مانده است. قاعدتا نظر آیت‌الله خامنه‌ای هم همان است، ولی چون خبرگان رای داده، فعلا این است. بعدا باید شرایط را ببینیم.»(4)

 

همچنین هاشمی در کتاب خود نیز به موافقت آیت الله خامنه ای با شورای رهبری اشاره کرده و نوشته است که «خود ایشان پشت تریبون رفتند و گفتند من با رهبری شورایی مطابق قانون اساسی موافقم و با رهبری فردی مخالفم. پس چگونه نامزد بشوم؟»

 

در میان موافقان رهبری فرد و در واقع مخالفان شورای رهبری نیز در جلسه به نطق پرداختند. حائری شیرازی که در آن زمان ردای موافقت با رهبری فردی را بر تن کرده بود، در رابطه با بحث و جدل میان موافقان و مخالفان رهبری فردی می‌گوید: « آن روز من صحبت کردم به عنوان مخالف، بعد از من یک موافق رفت، موافق به جای اینکه دلیل بیاورد شروع کرد به قسم دادن خبرگان، ایشان دلیلی نداشت برای حرف‌هایی که می زد.»

 

پس از رأی گیری و با موافقت اکثریت اعضای حاضر در مجلس خبرگان، شورای رهبری رد و رهبری فرد در دستور کار جلسه خبرگان برای انتخاب جانشین رهبری قرار گرفت.

 

آیت الله گلپایگانی گزینه جامعه مدرسین برای رهبری

هاشمی که هر از گاهی به کنایه از محرمانه ماندن جلسه انتخاب رهبری یاد می‌کند، در قسمتی از خاطراتش از آیت الله گلپایگانی به عنوان گزینه جامعه مدرسین برای رهبری فردی نام می‌برد.

 

او در کتاب خاطراتش نوشته است: «ابتدا به پیشنهاد اعضای جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] که عضو مجلس خبرگان بودند، آیت‌الله گلپایگانی مطرح شد. حدود 14 نفر به ایشان رای دادند.» و سرانجام پس از رأی گیری در مورد رهبری آیت الله گلپایگانی به عنوان گزینه جامعه مدرسین، این بار آیت الله خامنه ای به عنوان گزینه رهبری مطرح شد.

 

این 14 نفر که می‌توان از آنها به عنوان یکی از نقاط خاکستری آن برهه از تاریخ خبرگان یاد کرد، در هر دوره‌ای از تاریخ سیاسی کشورمان مورد بحث و جدل گروه‌های سیاسی قرار گرفته‌اند، چه آنکه روزی هاشمی رفسنجانی در اینستاگرام خود در لفافه به منتقدانش اشاره می‌کند که «عده ای هنوز دنبال برنامه های قدیمی خود هستند؛ همان ها که سال 62 مقابل ریاست آیت الله مشکینی بر خبرگان ایستادند و مقابلش کاندیدا آوردند و بعد از ارتحال امام هم دنبال انتخاب رهبری غیر از "آقا" بودند و قبل از طرح نام ایشان، آیت الله گلپایگانی را برای رهبری کاندید کردند ولی ناکام ماندند!»

 

منتقدان هاشمی اما معتقدند که وی تلاش دارد با روایت هایی که بیان می کند اینگونه جلوه دهد که 14 نفری که به آیت الله گلپایگانی رای دادند مخالف رهبری آیت الله خامنه ای بودند.

 

مخالفت آیت الله خامنه‌ای با رهبر شدنش

آیت الله خامنه ای که خود مخالف رهبری فردی و موافق رهبری شورایی بود، پس از آنکه به عنوان گزینه رهبری مطرح شد، به عنوان تنها مخالف رهبریش سخن گفت، نکته ای که با مخالفت اعضای خبرگان مواجه شد.

 

آیت‌الله حائری شیرازی عضو سابق مجلس خبرگان نیز در نشستی به بیان ناگفته‌هایی از جلسه انتخاب رهبری پرداخت و در رابطه با مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با مطرح شدنش به عنوان گزینه رهبری اینگونه روایت کرد:«تا گفتند رهبری فردی یکی از این خبرگان اسم رئیس جمهور را آورد و گفت ایشان، چون این‌هایی هم که شورایی می گفتند اسم ایشان را هم در قضیه می آوردند، یکدفعه ایشان بدون وقت گرفتن و بی قانون آمدند پشت تریبون، رنگ ایشان سرخ شده بود، گفت می دانید می خواهید چه بر سر من بیاورید؟ التهاب شدید داشت، یکدفعه شورای نگهبانی ها گفتند آقا جان چرا جلوی اجرای قانون را می گیرید؟ ایشان چیزی نگفت. رفت سر جایش نشست.»

 

مرحوم آیت الله آذری قمی؛ گزینه پیشنهادی آیت الله خامنه‌ای برای رهبری

همچنین آیت الله امامی کاشانی نیز در برنامه تلویزیونی شناسنامه به بیان روایتی از این مخالفت پرداخت و از اصرار آیت الله خامنه‌ای بر قبول نکردن مسئولیت رهبری و همچنین مطرح کردن مرحوم آذری قمی از بنیان‌گذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان گزینه رهبری روایت می کند. «شخص مقام معظم رهبری می‌گفتند نه و روی این صحبت خود اصرار داشتند و از آن طرف روی انتخاب مرحوم آذری قمی اصرار داشتند. حتی بین آقا و آقای آذری صحبت‌هایی هم رد و بدل شد اما در نهایت مجلس به مقام معظم رهبری رای داد.»

 

وقتی خاطره گویی هاشمی فضای خبرگان را آرام کرد

در تکاپوی نمایندگان خبرگان رهبری برای انتخاب جانشین رهبری و مخالفت آیت الله خامنه‌ای با معرفیش به عنوان رهبر آینده کشور، آیت الله هاشمی به ذکر خاطره‌ای از ایشان پرداختند، خاطره ای که موجب آرام شدن فضای ملتهب مجلس و آیت الله خامنه ای شد.

 

بنابر گفته حائری شیرازی در زمان بررسی آیت الله خامنه‌ای به عنوان گزینه رهبری، اقایان شبستری و معصومی نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی دادند تا او به بیان صحبت‌های امام خمینی در مورد آیت الله خامنه‌ای بپردازد.

 

حائری شیرازی در این رابطه می‌گوید: «برغم این نامه، اقای رفسنجانی از انجام این کار (به دلیل مخالفت آیت الله خامنه ای) اجتناب کرد. پس از آن آیت الله شبستری در خصوص این اقدام اقای هاشمی رفسنجانی اعتراض کرد که اقای رفسنجانی نیز در پاسخ گفت به دلیل مخالفت اقای خامنه ای موضوع را اعلام نکردم.»

 

در نهایت اقای هاشمی رفسنجانی اعلام کردند که امام خمینی(ره) در یک جلسه عمومی و یکبار نیز در یک جلسه خصوصی به بنده فرمودند که اقای خامنه ای بهترین فرد برای رهبری انقلاب اسلامی است.

 

رأی گیری خبرگان و انتخاب آیت الله خامنه‌ای به عنوان دومین رهبر نظام جمهوری اسلامی

سرانجام پس از بحث بسیار و جلسه‌ای طولانی اعضای خبرگان در 14 خرداد سال 68، نوبت به رأی گیری بر سر رهبری آیت الله خامنه‌ای رسید.

 

در این میان عده ای نیز لزوم مرجع بودن جانشین رهبری را مطرح کردند، شبهه‌ای که بنابر گفته آیت الله سید جعفر کریمی عضو سابق مجلس خبرگان، پس از آنکه هاشمی رفسنجانی خاطره‌ای را از امام مبنی بر اینکه «آقایان به دنبال مجتهد صاحب رساله و سرشناس که عده ای مقلد داشته باشد نباشند بلکه مجتهد بودن و مدیر و مدبر و شجاع و توانمند بودن برای اداره کشور مانند آقای خامنه ای کافی است.» نقل کردند، تا حدودی این شبهه رفع و رجوع شد.

 

آیت الله محمد مومن در رابطه با رأی گیری برای رهبری آیت الله خامنه‌ای اینگونه روایت می‌کند: «رای‌گیری به صورت قیام و قعود نبود، بلکه رای مخفی بود و باید در گلدان‌ها ریخته می‌شد. رای را که شمردند به نظرم چهار پنجم حاضران و شاید بیشتر از آن به ایشان رای دادند، تعداد بسیار معدود رای منفی بود که آن هم احتمالا به دلیل سوالات مطرح شده درباره مرجعیت رهبری بود. وگرنه بیشتر از دوسوم کل اعضای مجلس خبرگان رای به رهبریت آقای خامنه‌ای دادند. به این ترتیب طبق قانون، رهبریت ایشان محرز شد. این انتخاب در کوتاه‌ترین زمان و در شرایطی که هنوز 24 ساعت از فوت حضرت امام نگذشته بود، صورت گرفت و در روز 14 خرداد 1368 این کار انجام شد.»

 

البته هاشمی رفسنجانی که ریاست این جلسه مهم را به عهده داشت نیز در کتاب خاطرات خود، به رأی 60 نفر موافق از 74 عضور حاضر در آن جلسه خبرگان سخن به میان آورده است.

 

سرانجام نمایندگان مجلس خبرگان پس از یک روز پر التهاب آیت الله خامنه‌ای را به عنوان جانشین امام خمینی انتخاب و معرفی کردند.

 

ادامه مسیر خبرگان برای انتخاب جانشین

 

مجلس خبرگان پس از عبور از آن تجربه انتخاب جانشین رهبری، اکنون با آمادگی بیشتری در این مسیر گام برمیدارد، به نحوی که براساس گفته حجت الاسلام هاشم زاده هریسی به خبرآنلاین، کمیسیون اصل 109 در مجلس خبرگان به بررسی نامزدهای رهبری می‌پردازد و بر همین اساس این کمیسیون در تلاش است تا «در سراسر ایران و حتی خارج از ایران، هر کسی را که از شرایط و استعداد رهبری برخوردار باشد و می‌تواند نظام اسلامی را با قدرت و صحت رهبری کند، شناسایی نماید و کار این کمیسیون این است که اینکه علم، سیاست و مدیریت کدام یک بیشتر است و اینها را با اولویت بندی مشخص کند تا در روز مبادا مطرح شوند و نهایتا یکی از آنها انتخاب و به جامعه معرفی شود.»/ آفتاب

 

...............................................................

پی‌نوشت:

.(1) روزنامه جام جم 17 اسفند 1387

(2) ویژه نامه جوان 7 بهمن 94

(3)نشست مرور و بازخوانی ناگفته های وقایع جلسه مجلس خبرگان رهبری در 14 خرداد 68 در فرهنگسرای انقلاب 13 خرداد 95

(4)گفت و گو با روزنامه شرق 20 اسفند

 




تاریخ : شنبه 95/3/15 | 1:46 صبح | نویسنده : م.شمس

فواید مصرف روزانه برنج یک بررسی جدید نشان داد افرادی که روزانه مقدار متعادلی برنج مصرف می‌کنند بدنشان از میزان کافی پتاسیم، منیزیم و دیگر مواد مغذی بهره‌مند است

متخصصان تغذیه و سلامت می‌گویند: مصرف روزانه برنج موجب می‌شود میزان مصرف چربی‌های اشباع شده و قند مازاد در طول روز کاهش یابد. اگرچه برنج غذایی نیست که معجزه کند اما به دلیل دارا بودن فواید تغذیه‌ای، اگر به رژیم غذایی سالم اضافه شود به کاهش وزن کمک می‌کند اما افزودن آن به رژیم غذایی ناسالم در حفظ سلامت بدن و وزن متعادل تاثیری نخواهد داشت.

 

همچنین در مطالعه دیگری که در سال 2009 میلادی انجام گرفت، مشخص شد مصرف کنندگان برنج از میزان بیشتری مواد گیاهی، فیبر خوراکی، آهن، پتاسیم و نیز مقدار کمتری چربی اشباع شده استفاده می‌کنند.

علاوه بر این متخصصان در مقایسه بین برنج معمولی و برنج قهوه‌ای، برنج نوع دوم را سالم تر دانسته‌اند چرا که سبوس آن دست نخورده باقی می‌ماند با این وجود برنج سفید نیز سرشار از ویتامین B است.

همچنین طبق گزارش دپارتمان کشاورزی آمریکا برنج حاوی چربی، کلسترول و قند نیست.

 




تاریخ : شنبه 95/3/15 | 1:44 صبح | نویسنده : م.شمس

11 جایگزین طبیعی برای آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌های شیمیایی در دو دهه اخیر روندی صعودی داشته است. همین مسأله سبب شده تا باکتری‌های مقاوم در برابر دارو به وجود آیند که سیر تکاملی آن‌ها سریع‌تر از سیر کنونی دارو است.

به گزارش شمال نیوز: در دهه 40 میلادی و پیش از کشف آنتی‌بیوتیک‌های صنعتی، مردم از غذا و گیاهان برای مبارزه با انواع بیماری‌ها و آلودگی‌ها استفاده می‌کردند. حتی امروزه نیز برخی همچنان از همان داروهای طبیعی به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند و نتایج شگفت‌انگیزی هم از ماجراجویی خود می‌گیرند.
در ادامه قصد داریم برخی آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی را به شما معرفی کنیم که می‌توانند جایگزین مواد شیمیایی شوند و به روند درمانی شما نیز کمک کنند.

سرکه سیب خام

سرکه سیب خام خواص آنتی‌بیوتیک و ضد باکتری فراوانی دارد. این داروی طبیعی حتی می‌تواند بدن را قلیایی کرده و کلسترول را پایین بیاورد. علاوه بر تمام این موارد، خواص ضد سرطانی سرکه سیب خام نیز اثبات شده است. از آنجایی سرکه سیب خام یک داروی قابض به شمار می‌رود و حاوی مواد شیمیایی نیست، می‌توان از آن به عنوان یک ماده استریلیزه کننده و ضدعفونی کننده استفاده کرد.

مرزنگوش و روغن کارواکرول

مرزنگوش یا آویشن کوهی یکی از موادی است که به کرات در آشپزی ایتالیایی استفاده می‌شود و خواص بی‌شماری هم دارد. یکی از همین خواص، خاصیت ضد باکتریایی آن است که در سیر گوارش و کاهش وزن می‌تواند به شما کمک کند. مرزنگوش حاوی روغنی به نام «کارواکرول» است که در مبارزه با انواع باکتری‌ها و آلودگی‌ها موثر عمل می‌کند.

عسل

در روم باستان برای جلوگیری از عفونت و درمان زخم‌ها از عسل استفاده می‌شد. قرن‌ها است که از این ماده جادویی به عنوان قوی‌‎ترین داروی طبیعی یاد می‌شود، زیرا حاوی آنتی‌بیوتیک طبیعی و ترکیبات ضد باکتری، ضد التهاب و ضد میکروب است.

در بررسی‌ها مشخص شده که عسل مانوکای نیوزیلند، غنی‌ترین منبع آنتی اکسیدان بوده و دارویی بسیار قوی است. علاوه بر آن، عسل آنزیمی به نام «هیدروژن پروکسید» را در بدن تولید می‌کند که مانع رشد باکتری‌ها می‌شود. این آنزیم همچنین خون را از وجود هرگونه ماده سمی پاک کرده و کارکرد کبد و دستگاه گوارش را نیز بهبود می‌بخشد. تقویت دستگاه ایمنی در صورتی که با دارچین ترکیب شوند، از جمله آثار مفید آن است.

نقره کلوئیدی

این ترکیب نابودکننده انواع ویروس و باکتری است. نقره کلوئیدی در واقع همان محلول آبی حاوی ذرات نقره است. این ترکیب باید به صورت موقتی استفاده شود، زیرا نقره خود ماده‌ای سمی به شمار می‌رود. با این حال می‌تواند با کمک نقره کلوئیدی به جنگ با ویروس‌ها بروید.

زردچوبه

این ادویه زرد و طلایی رنگ در برابر بسیاری از بیماری‌ها به کمک بدن می‌آید. زردچوبه را می‌توان به شیوه‌های مختلفی استفاده کرد، اما ترکیب آن با عسل تأثیرش را دوچندان می‌کند.

عصاره دانه گریپ فروت

نتایج پژوهش منتشر شده در ژورنال Alternative and Complementary Medicine نشان داد که عصاره دانه میوه گریپ فروت می‌تواند 800 نوع ویروس و باکتری و قارچ را نابود کند. این عصاره سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده که می‌توانند محیط بدن را قلیایی کنند. بنابراین برای گوارش، روده و تقویت دستگاه ایمنی مفید است.

سیر

علیرغم طعم و بوی سیر، باید از آن به عنوان یکی از قدرتمندترین داروهای جهان یاد کرد. سیر برای سرماخوردگی بسیار مفید عمل می‌کند. بعضی تحقیقات نشان می‌دهند که سیر می‌تواند میزان فشار خون را بین 7 تا 8 درصد کاهش دهد. از جمله خواص سیر می‌توان به تصلب شریان، کمک به پیشگیری و درمان انواع سرطان، گزش کنه و عفونت قارچی اشاره کرد.

سرخارگل

سرخارگل (اکیناسه) یک گیاه دارویی است که استفاده آن در آمریکای شمالی و اروپا بسیار معمول است و به عنوان دارویی برای بهبود سرماخوردگی فروخته می‌شود. از جمله اثرات مهم آن می‌توان به خواص ضد باکتری، ضد ویروس، پاک‌کننده خون، تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و درمان‌کننده زخم‌ها اشاره کرد.

روغن نارگیل خالص

مطالب زیادی در مورد خواص نارگیل منتشر شده که همگی بر خواص بی‌شمار این روغن جادویی صحه می‌گذراند. روغن نارگیل سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص ضد میکروبی و ضد قارچی فراوانی هم دارد. این روغن می‌تواند تیروئید را متعادل، قند خون را تنظیم، دستگاه ایمنی را تقویت و کارکرد مغز را نیز بهبود بخشد.

روغن نارگیل را می‌توان به دو شکل موضعی و خوراکی استفاده کرد. شما حتی می‌توانید این هدیه گران‌بهای طبیعت را به طرق دیگر استفاده کنید. برای نمونه، می‌توانید روزانه به اندازه یک قاشق چایخوری روغن نارگیل در قهوه صبحگاهی خود بریزید تا در طول روز از انرژی کافی برخوردار باشید.

کلم

کلم حاوی ترکیبات سولفور است که به خوبی به جنگ با سلول‌های سرطانی می‌روند. علاوه بر آن، کلم سرشار از ویتامین C است به شکلی که معادل یک فنجان از آن تا 75 درصد نیاز روزمره بدن به این ویتامین را برطرف می‌کند.

کلم خواص ضد باکتریایی فراوانی هم دارد که از این طریق به گوارش و حفظ تعادل وزن بدن نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید کلم را به صورت خام در انواع سالاد مصرف کنید یا حتی آب آن را گرفته و سپس میل کنید.

غذاهای مخمر

غذاهای مخمر مانند کفیر، کلم پاستوریزه نشده، ماست پروبیوتیک و ترشی‌های خانگی می‌توانند فلور روده را تقویت و در نتیجه با سلول‌های سرطانی و انواع دیگر آلودگی‌ها بجنگند.

تمام این آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی از مواد شیمیایی بهتر عمل می‌کنند، زیرا علاوه بر مبارزه با باکتری‌ها و عفونت‌ها هیچگونه عوارض جانبی ندارند. بنابراین شما با اطمینان خاطر می‌توانید از این هدیه‌های طبیعی برای تامین سلامت جسمانی خود استفاده کنید./فرادید

 




تاریخ : شنبه 95/3/15 | 1:43 صبح | نویسنده : م.شمس

  آیا رژیم موز، تأثیری بر سلامتی دارد؟ موز از خوراکیهای مکمل است اما بیشتر مردم تاثیرات این میوه را دست کم می گیرند

به گزارش شمال نیوز: به گفته کارشناسان موز حاوی بیشتر مواد مغذی، ویتامنیها و قند طبیعی و الیاف است، وهمه خاصیت های یک سیب را داراست وخوردن یک موز در روز بیماری را از بدن دور می کند.

از آنجائیکه همه میوه ها پیش از خراب شدن به رنگ قهوه ای درمی آیند، بیشتر مردم معتقدند موز قهوه ای فاسد بوده و قابل خوردن نیست که البته این تصورنادرست است و هرچقدر موز تیره تر باشد رسیده تر است.

هر چقدر موز رسیده تر باشد ،مواد ضد سرطانی موجود در آن بیشتر است به گونه ای که این ماده معروف به " TNF که اختصار Tumor Necrosis Factor است  با سلولهای غیر طبیعی بدن مبارزه می کند به گونه ای که موجب تقویت دستگاه ایمنی از سلولهایی می شود که دچارالتهاب یا بیماری بوده اند.

موز فقط ضد سرطان نیست بلکه فوائد زیاد دیگری نیز دارد و خوردن موز از ابتلا به سوزش معده جلوگیری می کند.

موز می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد که با کاستن میزان سدیم برای جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی مفید است و به دلیل دارا بودن میزان پتاسیم بالا غذای مهمی برای قلب به شمار می رود.

موزمنبع انرژی است:پیش ازانجام تمرینهای ورزشی یک یا دو موز بخورید بدین ترتیب قدرت لازم برای یک ساعت ورزش را به دست می آورید،هم چنین مواد مغذی، ویتامنیها و کربو هیدراتها، میزان قند خون را کاهش داده و موجب افزایش قدرت بدنی می شود.
پتاسیم موجود در این میوه برای جلوگیری از تشنج عضلانی مفید است.

موز هم چنین ضد کم خونی ، ضد زخم معده، ضد افسردگی و مفید برای درمان یبوست است.

موز می تواند دمای بدن را متعادل کرده ودمای بدن را در هوای گرم کنترل کند و هم چنین در کاهش دمای بدن به هنگام تب تاثیر دارد./العالم

 




  • بلاگ اسکای | ایران موزه | پاپو مارکت